Mitt enda liv fast livet är en schlager

Efter att ha suttit på biljetterna i drygt ett år var det äntligen dags att se på Livet är en schlager. Filmen är en av de få svenska jag faktiskt gillar och Jonas Gardell är fan en av livets bästa på att bjuda på show. Men mina förväntningar var nog för höga för att ge det här högsta betyg.

Däremot var det en sekvens jag visste att jag skulle älska oavsett hur bra den skulle vara. När Peter Jöback skulle sjunga ”Annars vore jag inte jag.” Direkt när jag förstod att det var dags blev jag bölnödig och hade han tittat på mig för ens en sekund hade jag börjat stortjuta.

”Gud älskar dig just som du är
Är nåt som man ofta får höra
Sen följer en lista med krav
På förändringar man måste göra”

Den är så äckligt briljant och träffsäker att ingen icke heterosexuell människa borde kunna lyssna på den utan att beröras eller känna sig lite bättre till mods. Jag antar att det är Jonas som har levererat texten. Han är en människa som har gått från någon jag inte gillat så värst mycket till en människa jag skulle vilja bli som. Inte bara för att det han gör är så fantastiskt, eller för den han är är han själv. Utan för hans sätt att se på det liv han har levt och det liv han idag lever.

Här är min vilda längtan.
Här är min jävla trasighet. Här är mitt högmod, så se på mig för jag ska aldrig, aldrig dö.
Mitt enda liv.
Det enda liv jag haft.
Det enda liv jag kommer få.
Det enda liv jag någonsin velat ha.

En dag ska jag göra det han gör. Så som i att skriva böcker, låtar, filmer, shower och allt annat han gör. Men också som i att se på mitt liv som det enda jag någonsin velat ha och att leva om det inte vore aktuellt, för då vore jag inte jag. En dag.

Kommentera

