Bada bubbel dricka läsk

Har haft min bästa dag på året, och på ett väldigt bra tag. Faktum är att jag har sett fram emot helgen som precis har börjat och känt en form av livslust. Det var så sjukt länge sen att till och med en katt borde glädjas åt det.

Det var inget speciellt som stod på schemat egentligen, bada bubbel med två vänner från förr. Men det var ändå liksom att umgås, att göra något utan att riktigt göra något och att avslappnat hänga, kunna vara sig själv och inte behöva tänka sig för.

Jag tycker det är väldigt fint, den vänskap vi har byggt upp. Adrian lärde jag känna redan innan jag hade fyllt tvåsiffrigt. Tillsammans skapade vi de roligaste ögonblicken under min barndom. Spenderade somrar ute i hans sommarhus. Åt baguetter med mer smör än annat på, byggde på kojan tills solen gick ner och spelade monopol eller finans på kvällen (han vann alltid). Och det är just vår vänskap som barn, som har resulterat i att vi aldrig glidit ifrån varandra som vuxna (kändes sjukt att kalla mig för vuxen). Vi ses kanske tre gånger per år, men aldrig känns det som länge sen sen sist. Och aldrig i hela mitt liv kommer han att bli en sån jag grattar på Facebook.

Det är samma sak med Philip. Han kom visserligen in senare i mitt liv, men vi fick vara klasskamrater lika länge för det. Philip har alltid varit sig själv, hur mycket andra än har trampat på honom, och för det har jag kunnat vara mig själv med Philip. Han är lite som en jävlig tvillingbror en träffar lite för sällan.

Och där satt vi, igår, pratade om förr, nu, sen och allt däremellan. Skrattade, bubblade, drack läsk, spelade spel. Det fanns inte utrymme eller lust att tänka på allt dåligt jag tenderar att tänka på annars. Det fanns ingen annanstans jag ville vara, eller någon annan jag ville vara. Och det är därför jag vill skriva om det. Så att jag kan gå tillbaka och läsa att det faktiskt finns sådana stunder i mitt liv. Att allt är inte som det brukar, utan ibland är det faktiskt som det ska också.

Kommentera

