365 filmer 2015

Jag har sagt till mig själv att jag ska se 365 filmer i år. Inte för att jag gillar utmaningar, inte för att ha något nyårslöfte (jobbar inte med dom alls), utan för att jag gillar film. Så det är inte ett måste i livet förstår ni, jag får egentligen inte ha fler sådana i mitt liv. Så det här är snarare en förhoppning och en önskan.

En annan önskan jag har i mitt liv, som jag gärna skulle vilja göra oftare och bli bättre på, det är att recensera filmer. Jag har ju trots allt läst 15HP i filmvetenskap för den sakens skull. Inte för att jag gjorde det så bra, jag fastnar alltid på känslan jag får av filmen snarare än allt annat. Så jag måste helt enkelt öva och eftersom att så är fallet så ska det här övas. Men…

Procrastination is not the problem. It is the solution. So procrastinate now, don’t put it off

 

Jag tänker dock sammanfatta de filmer jag sett hittills 2015. Och den slutsatsen en kommer kunna dra är att jag ligger efter.

The Edge of Tomorrow

Har sällan höga förväntningar när det kommer till Tom Cruise, vilket är konstigt då han faktiskt är en bra skådespelare. Är väl bara inte så förtjust i vem han är när han inte spelar. Vilket också är rätt konstigt för jag känner ju inte honom. Sen å andra sidan så tror han på att en superhjälte typ har skapat livet. Men filmen. Jag gillade filmen. Så mycket att den faktiskt får 4 geisharutor av 5. Den handlar om framtiden och om en värld som håller på att förlora mot aliens. Låter lite fjantigt när jag skriver det så men jag vill inte avslöja mer. Se den bara. OCH! Emily Blunt är snygg. Bara det gör det värt det.

The Tourist

Det här är väl ett tecken på att jag inte kan så mycket film egentligen, då jag ger den här filmen 4 av 5, visserligen en svag 4 men det är ändå högre än vad de flesta andra ger. Angelina Joline är väl en anledning, men att se en film och inte ha riktigt koll på läget är det roligaste. Den ovannämnda filmen är lite samma på sitt sätt. Sen är den här filmen lite förutsägbar på sitt sätt, men ändå är man aldrig riktigt säker. Men trevlig sak att se på.

Non-Stop

Denna film luktar typiskt amerikanskt redan vid castlistan. Liam Neeson är med i den förstår du. Lite som Taken fast på ett flygplan och lite klurigare. Den är faktiskt bra och den var spännande att se, men slutet var lite dåligt. De kunde ha gjort anledningen till att planet blivit ”kapat” (juste, handlingen, Liam spelar en Air Marshall varpå hans telefon blir hackad där någon påstår sig döda en person var 20e minut om inte 150 miljoner sätts in på kontot) lite bättre. Lite mer extremt. Hela anledningen var väldigt fjantigt. Det gör att den landar på en lagom 3:a.

What if

Kul att se David Radcliffe som något annat än Harry Potter (som jag typ inte har sett ändå). En mysig, lättsam romantisk komedi men som har lite bättre kvalité då dialogen är mycket bättre och det går lite mer åt indie-hållet istället för en snabb producerad ostig sak med Jennifer Aniston. Tror faktiskt den också klarar Bechdeltestet, men i så fall på håret. 3 av 5.

When the Game Stands Tall

Jag älskar tränarfilmer, speciellt när de delar min filosofi. En klassisk amerikansk, amerikansk fotbollsfilm. Sann historia vilket gör den rätt mäktig, men den blir aldrig mer än bra. 3 av 5.

Pride

ALLTSÅ LIVETS JÄVLA FILM. Den har allt. Se den or die. På riktigt. 5 av 5 och toppar listan på de bästa filmer jag sett någonsin, alltså puttar den ner Freedom Writers.

Boyhood

Också en fantastiskt bra film som jag hoppas vinner åtminstone tre Oscar i år. En av den största anledningen är det faktum att denna film har spelats in under en 12års period. Huvudkaraktären är en snubbe som vi får se från åldern bebis till åldern redo för collage och han spelas av samma person hela tiden. Så är det med alla rollerna i filmen, som säkert redan förstått med tanke på tidsperioden det tog att spela in den. Just det här är det häftiga, dels att ha tålamodet men också att alla skådespelare kan gå in i roll igen trots långe uppehåll. Det absolut bästa är dock att filmen inte följe den dramaturgiska kurvan, utan följer livets. Det är ingen point of no return utan egentligen flera, precis som med livet. Det gäller alla karaktärer, trots att huvudfokuset ligger på snubben Majson. Lätt 5 av 5.

Remember Sunday

Satt faktiskt och funderade hur fan den här skulle sluta, det är alltid ett plus. Sen nu i efterhand måste jag alltid påminna mig om att det inte var en film med Zoey Deschanel utan med den forne Gilmore Girls stjärnan Alexis Bledel. De råkar vara väldigt lika när den sistnämnde har lugg. Här spelar de lite samma typ av roll dessutom. Men nog om det. En småmysig film, men slutade inte som jag ville. En lite svagare 3 av 5.

Delivery Man

Alltså, egentligen borde den här filmen vara en solklar 1a på grund av ångesten den framkallade. Som en person i ett icke heterosexuellt förhållande kommer jag och min partner behöva använda oss av en donator för att få barn. Tanken att det här barnet skulle behöva söka en ”tillhörighet” eller fylla upp ”ett tomt rum” bara för att spermien inte skapades av oss är fan jävligt jobbig. Och det här är något de stärker i den här filmen, behovet av att hitta sin far. Jag ger den dock en 2a. Inte för att Vince är mindre kass, utan för att bortsett från hela filmen så gick den att se på lite lättare än andra skitfilmer. En svag 2a att notera.

The Tree of Life

Min första känsla var ”vad fan i hela helvetet är det jag ser på?” Först var det Brad Pitt, sen helt plötsligt en historielektion. Bilden i filmen är väldigt fin, men resten. Herregud. Ett mittenstycke är dock helt okej, men filmen överlag är väldigt seg och fåordig. Inte att rekommendera. Men precis som föregående film så får den ett högre betyg än vad jag kanske spontant kände från början. Mycket på grund av det fina fotot. 2 av 5.

Det var 10 filmer det. 355 kvar.

Kommentera

