Zara Larsson

Okej, nu är jag lite upprörd. Anledningen till det är detta inlägg och i grund och botten handlar om följande tweet av Zara Larsson:

xcjhvkjb

Till en början måste jag tydligen förklara det uppenbara, att det är folk som har förminskat Zaras åsikter till det faktum att hon har fått för lite kuk. Jag vill inte dra några slutsatser utan att ha full fakta men jag gör det ändå, det här handlar förmodligen om män. Män har alltså skrivit till Zara att hon förmodligen har fått för lite kuk, och hon i sin tur väljer att svara dom på detta sätt. Detta i sin tur resulterar i att Denice kände ett behov av att skriva ett helt blogginlägg där hon tycker att lilla gumman har gått för långt och behöver tas ner på jorden (och hon blir upprörd över att detta blir en ”feministisk debatt”). Kan ni tänka er, till och med Denice skäms över henne, och de känner inte ens varandra. Den 21åriga tjejen säger, fullt rutinerat och moget, att den 17åriga Zara bara är ett barn som i vuxen ålder (alltså om 4år) kommer att skämmas över hennes nuvarande beteende.

För det första. Jag var nästintill en ängel när jag var 17år, inte många beteenden att egentligen skämmas över utifrån en annan människa, men självklart skäms jag ändå. Många gör, oavsett hur en har betett sig för oavsett, eller förhoppningsvis, växer en upp och lär sig av de misstag en gör. Men Zara Larssons beteende eller uttalande är inga misstag. Fine, hon skriver mycket om sex, men vilka 17åringar tänker inte mycket på det? Jag ser det som att Zara twittrar precis om det hon vill twittra om, och skiter fullständigt i att hon är kändis. För varför ska hon ta hänsyn till det? Varför ska hon forma sig som person utifrån vad alla andra vill att hon ska göra?

Men för det andra och för det viktigaste. Varför är hon inte en förebild när hon redan som 17åring står upp för ett jämställt samhälle? När hon har nått en stor medvetenhet hos sig själv tidigare än många andra? När hon vågar säga vad hon tycker och tänker och skiter fullständigt i resten?

”Man kan väl bara hoppas på en sak när det gäller denna Zara Larsson. & det är att hon inser, ganska snart att hon är alldeles för mycket av det hon tror folk vill ha och se mer av. Det är fel. Sverige vill ha en förebild, någon att se upp till, någon man vill vara. Just nu är hon raka motsatsen. Hon är pinsam. & Tyvärr så har hon skapat negativa rubriker kring sitt namn.” – Denice

Det är det här som är grejen, citatet ovan. Zara är inte för mycket av det hon tror folk vill se mer av. Hon är sig själv alldeles lagom. Det är inte hon som skapar negativa rubriker om henne. Hon skapar inte några alls. Hon är en tonåring som växer upp som en offentlig person. Media väljer att ta upp hennes instagramtexter eller tweets. Det är inte hon som ringer media och ber om uppmärksamhet.

Och jag önskar fan att jag var som Zara Larsson. Att jag kunde lägga upp en tweet, en bild på instagram eller ett blogginlägg utan att tänka vad resten av världen skulle tycka om det. Och om jag någon dag får en dotter, hoppas jag med hela mitt jävla hjärta att hon ser upp till Zara och inte till människor som Denice.

Kommentera

