Oscarsgalan

Okej, jag har inte hunnit sett alla filmer som jag hade velat, men jag såg tio av de tolv jag sa att jag skulle se den här helgen. Ena hoppade jag på grund av att jag inte fick tag på den, den andra för att jag blev lite för mätt på film och inte skulle göra den rättvisa om jag såg den nu.

Men nog med ursäkter och skitsnack. De här vill jag ska vinna:

Vi börjar med den största för att det är väl kul. Best Motion Picture. Bästa film. Här är jag kluven. Jag vill att antigen The Imitation Game, The Grand Budapest Hotel eller Boyhood vinner. Men Birdman var riktigt snygg med långa tagningar, snyggt foto och bra skådespel. Därför tror jag väl egentligen att den vinner. Men tror nog jag hoppas mest på Boyhood. Fantastiskt fin film. Kommer dock bli nöjd oavsett vem som vinner, så länge det inte är Selma eller American Sniper, de var inte i närheten av att vara lika bra.

Next up, bästa regi. Samma filmer står och slåss mot varandra här med. Här segrar nog Richard Linklater med Boyhood. Att hålla banan under tolv år är rätt bra.

Bästa kvinnliga huvudroll. Här har jag inte sett Wild, och det är väldigt synd då jag tror att Reese kan stå för en riktigt bra insats i den. Men av de filmer jag har sett, alltså de fyra andra, så stor nog Julianne Moore som favorit. Filmen rör ett ämne som berör och Moore spelar väl typ alltid bra. Hon kan få den.

Bästa manliga. Det är fan den svåraste kategorin. Benedict Cumberbatch gör det så jävla fantastiskt apbra. Samtidigt är hans roll väldigt viktig, den viktigaste i kategorin. Men jag tror inte det räcker. Jag tror Michael Keaton i Birdman segrar, annars Eddie Redmayne. Som också gör det jävligt bra i sin roll som Stephen Hawkins.

Bästa manliga biroll. Här har jag inte sett The Judge, men jag har sett de andra. J.K Simmons står sig nog segrare, efter att en hatat honom i Whiplash. Hade jag fått välja hade jag dock valt Edward Norton i Birdman. Imponerade.

Kvinnliga biroll då… Patricia Arquette har haffat några priser för Boyhood och jag kan nog tycka att hon gör det med gott samvete. Keira Knightley gör det också bra, tillsammans med Emma Stone. Men tja… Patricia for the win.

Bästa manus efter förlaga är mycket svårt. Inte American Snipor. Inte Whiplash. The Imitation Game går vi på.

Originalmanus tycker jag ska gå till antingen Birdman eller the Grand Budapest Hotel. Förstnämnda segrar.

Så, det var det.

Kommentera

