Ett stycke ur ett stycke från en bok

Eftersom att det jag har spenderat tre år att skapa förmodligen inte kommer läsas på annat sätt än från ett Word dokument till de som ber om den, levererar jag här ett stycke som likväl hade kunnat vara ett dagboksinlägg:

”Ibland är det som att folk tror att jag är dum i huvudet. Jag och Viktoria tjafsade om det bara för någon dag sen. Att jag måste sluta hålla världen i mina händer för att jag inte ens kan hålla upp min egen värld. Jag måste börja sätta mig själv först och alla andra sen. Men jag är inte dum i huvudet. Jag fattar ju precis hur det borde vara. Klart jag vet att jag måste sätta mig själv först. Det är precis det jag säger till alla andra och det är precis det folk alltid säger till varandra. Problemet är att det inte är det som är problemet. Som liten trodde jag att allt skulle lösa sig när jag blev äldre. Att jag skulle släppa på alla små saker och inte älta de hela livet. Att jag inte skulle bry mig om vad andra personer tyckte och därför inte anpassa mig på grund av det. Jag trodde att allt skulle lösa sig med tiden, för jag trodde att allt berodde på att jag var ung. Men gissa vad? Jag är äldre nu och det är exakt samma jävla sak. Om inte värre. Så problemet är inte att jag inte vet om mitt problem, utan att jag inte vet om hur fan jag ska bli av med det. Jag vet inte hur jag ska förändras. Jag vet varför och jag vet vad, men jag är jävligt långt borta från hur i hela helvetet det ska gå till.”

Kommentera

