Alla mina vägar SKA leda till Australien

Timehop och Facebook påminner mig varje dag att det var vid den här tiden för fem år sen som jag och Alice åkte till Australien. Det hann hände mycket under sex månader, men vad jag ångrar mest var att jag inte tog vara på tiden där. Ni vet när man säger att man önskar att man träffade någon i ett annat skede i livet? Att just här och nu inte är rätt, hur rätt det än egentligen är. Så var det för mig och Australien. Jag hade en så mycket större resa jag var tvungen att göra innan jag borde ha satt mig på det där planet.

När jag var hemma längtade jag hit och när jag kommer hem igen kommer jag att längta efter att ta mig därifrån. Jag vill inte släppa framtiden, jag kan inte fokusera på nuet. Varför längtar jag så? Varför längtar jag så, när det går så fort ändå? Jag är där jag länge har velat vara och jag kan inte ens fånga dagen.

Så skrev jag en månad in på resan, redan stressad över framtiden. Redo att ta mig an livet och bli den jag alltid velat vara. Jag kan själv tycka att jag var dum som inte insåg hur resan egentligen skulle vara. Att det inte handlade om vad jag skulle bli utåt utan att kampen enbart skulle föras på insidan. I mitt egna huvud, med mig själv.

Jag är inte färdig, jag har inte åkt i mål. Men jag har kommit tillräckligt långt i livet för att vara redo nu. Nu kan jag ta mina nästa steg och jag kan göra det var som helst. Sanningen är den att de gör sig bättre någon annanstans. I ett annat land. Där blir det lättare att inte finnas till för alla förutom mig själv. Ta bort borden och måsten. Lära mig att andas. Hämta krafter till att hitta de sista pusselbitarna och till att pussla ihop dom.

Så jag kommer tillbaka till dig Australien. Varenda del av mig ska kriga dit. Varenda väg ska leda till dig. Om det blir via praktik, distansstudier, distansjobb eller bara genom ett satans flax att det kan bli tre månaders semester, så kommer jag till dig.

Vi ses snart

Kommentera

