Hej Australien

Jag har ångrat mycket i mitt liv. Saker jag har gjort och saker jag aldrig gjorde. Jag har hållit hårt i saker jag aldrig borde ha plockat upp från första början och jag har inte kunnat släppa mycket av det. När jag var 15 år förstod jag att det inte var fullt normalt att vara tvungen att vila när jag borstade tänderna, för att mina axlar inte orkade, men jag vägrade inse att jag behövde hjälp, trots att mamma fick se mig bryta ihop varje dag i veckan. Jag kopplade aldrig ihop mina fysiska problem med min psykiska ohälsa, som jag påstod att jag inte hade. Jag gick till sjukgymnast efter sjukgymnast. Började rehabträna och gå på diverse behandlingar. Jag träffade min läkare och uteslöt sjukdom. Jag hade bara besvär och tyvärr fanns det inget att göra.
Med åren blev det värre. Det gick ner till resten av kroppen. Muskler som alltid var spända och helst slut. Ibland orkade jag inte hålla upp mig själv. Nya sjukgymnaster, fler läkarbesök.
Tillslut insåg jag att så som jag mår psykiskt inte var något som skulle gå över med tiden bara för att jag blev äldre.
Bad om att få prata med någon och bad om anti depressiva för att börja orka igen. Inget hjälpte. Pratar med samma läkare. Han tar samma prover, drar samma slutsats. Jag har besvär, finns inget att göra åt.

Idag värker mina 10 fingrar när jag försöker skriva på en bok jag inte har tid med. Jag vaknar varje morgon med 78 elefanter på mitt huvud, inte redo för att fånga en dag med aktiviteter jag inte tycker om.
Jag har sprungit in i för många väggar. Jag har burit alldeles för tungt alldeles för länge. Jag har ångrat för mycket i mitt liv.
Jag har levt för mycket för andra, för sällan för mig. Så jag har äntligen fattat ett beslut jag inte kommer att ångra. Ett beslut jag velat ta länge men känt att jag inte kunnat.
Efter jul kommer jag släppa allt och åka till Australien.
Jag har ingen aning om vad jag kommer plocka upp igen när jag kommer hem. Det kommer mina tre månader bort från allt att lära mig. Men jag vet en sak, man får bara ett liv, och jag vill leva ett värt att dö för.
Kommentera

