Nytta och nöje

Jag har varit hemma ett tag nu. Så länge att jag inte ens vet hur länge. Efter att ha varit sjuk mina sista veckor i Australien och första i Sverige är jag nu frisk och egentligen väldigt redo för att ta tag det livet jag därborta bestämde mig för att ha här hemma.

Men jag lärde mig inte allt när jag var uppochner. Jag lärde mig vad som var viktigt och vad jag vill göra. Kanske inte resten av mitt liv men idag. Jag lärde mig däremot inte hur jag ska kombinera dessa. Det handlar om att blanda nytta med nöje. Att nyttan i mitt liv också är nöjet. Att nöjet är nyttan.

Det många inser när de åker iväg själv, är samma sak som Christopher McCandless konstaterade i filmen Into the Wild. 

“Happiness [is] only real when shared”

Innan jag åkte orkade jag inte umgås med människor längre. Jag uppskattade väldigt sällan att ha mina vänner runt om mig. Inte för att jag inte tyckte om dom, utan mest för att det bara var utmattande och ansträngande. Allt i mitt liv kändes som ett måste, så jag fick för mig att de var ett måste också. Att allt jag borde lägga min fokus på är att uppnå den karriär jag vill uppnå, samtidigt som jag inte gjorde mycket alls för att lyckas. För jag fokuserade på för mycket annat jag inte brydde mig om.

Sen jag kom hem har att umgås med de jag älskar och tycker om vara min första prioritet. För jag har insett nu att det aldrig har varit ett måste, utan det som faktiskt har fått mig att fortsätta när jag inte har haft någon lust alls. Det är det som ger mig energi och som kan få mig att skratta som en idiot när jag själv går ut med Ester. För jag tänker på något vi sagt eller gjort, eller bara på något jag vet att vi i framtiden kommer att göra.

Men livet behöver nytta också och det är inget måste för mig. Jag älskar att jobba när jag jobbar med något jag älskar. Och det är det mest logiska jag skrivit på väldigt länge. Jag lyckas bara inte hitta ett sätt att kombinera de här sakerna. Kombinera det bästa jag vet med det bästa jag vet för att får ett liv som faktiskt funkar. Som gör att jag kan betala hyra, godis till Ester, godis till mig och kläder och resor och massvis med saker man behöver och vill köpa. Men som framför allt gör så att jag kan spendera mina vakna timmar utan att ha ont i kroppen av stress över mitt liv. Eller ha ångest över allt annat som existerar. Över vad är eller vem jag kommer att bli.

Jag behöver och vill lära mig att kombinera nytta med nöje. Det är mitt första steg mot att leva ett liv värt att dö för.

Skål!

Kommentera

