Sam I am

Här kommer det, inlägget jag har skrivit i mitt huvud så länge nu att jag inte längre minns när det började.

Däremot minns jag när tanken hade börjat gro i mig. Att det kanske är precis det här jag ska göra och det är precis det här det jag är. Hur jag fick ett tecken, inte från ovan men från något som ville säga mig någonting, och hur det tecknet tog bort alla mina kansken.

Sen hamnade en där igen. I garderoben. Rädd, nervös, osäker men samtidigt väldigt säker. Under hela min uppväxt frågade barn mig varför jag alltid klädde mig som en kille. Ville jag vara en? Klart ingen åttaåring svarar ”Nej” och sen skakar av sig frågan. Klart jag har tänkt på det ungefär hela mitt liv. Är jag en sån, en sån som är född i fel kropp?

Jag önskar att jag kunde ha svarat ja då. För då hade jag inte fortsatt att vara vilsen i ungefär femton år till. För nej, jag har aldrig känt mig som en han. Men nej, jag har aldrig heller känt mig som en hon. Därför hittade jag hem när hen kom. För det var faktiskt inte förrän då jag insåg att en inte behövde vara något av det utan att istället bara vara den en är. Och jag råkar vara den som är hen. 
Men det var också i och med detta som jag klev in i garderoben igen. Sen har jag suttit där. Hängt. Låtit tanken gro. OCH NU HAR JAG FUCKING GJORT DET.

Jag har klivit ut ur garderoben igen.

Och under hela jävla Pride har folk kallat mig det jag snart heter på riktigt.

Sam. Jag är Sam.

Kommentera

